“Cool och enastående”

Min allra första recension! Blev jätteglad när jag läste den. Bengt Åkerblom är en väl ansedd kritiker här i Värmland och hans omdöme smäller högt. Så här såg det ut i Wermlandiana nr 4 2016. Jag fick till och med en liten lapp från Bengt på tidningen, här nedan evigt bevarad ????

Recension Cool och enastående

Och eftersom det är väldigt svårt att läsa texten från en liten bild kommer själva recensionen i mer lättläst form här:

“Grundel, Regine, Cool och enastående. Framsteget bokförlag, 2016. 251 s. – Hc Författaren är uppväxt i Kristinehamn, där hennes pappa var tidningskung, utgivare av Nya Kristinehamns-Posten. Därav märks inte mycket men att boken utspelas i svensk medelklassmiljö är alldeles klart. Författaren berättar om ett inte särskilt lyckligt äktenskap. Jocke och Jonna verkar inte trivas med varandra men de älskar sina två barn, tioåringen Ida och tolvåringen Emil. De är bästa vänner med grannarna Andersson, som också har två barn, jämnåriga med Ida och Emil. Historien är knappast så värst originell men Regine Grundel är en mycket god berättare och mycket lättläst och hon är en duktig stilist. Hon skriver enkelt utan minsta krumbukter och sämre kan man ha det som läsare! Hennes ambition har varit ”att skildra en vanlig människas resa att hitta hem” framhåller hon i en bilaga till boken. Och det har hon lyckats med, hon skriver väl och ”igenkänningsfaktorn” i historien är god! Det här är den första fristående boken om Jonna. Undertecknad kommer inte att låta den andra boken gå sin näsa förbi åtminstone kommer han att kolla om den är lika bra som första delen!

Bengt Åkerblom”

Mer info om Cool och enastående hittar ni här!

Cool och enastående